De sokkiesokkie - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Judith Keijsers - WaarBenJij.nu De sokkiesokkie - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Judith Keijsers - WaarBenJij.nu

De sokkiesokkie

Blijf op de hoogte en volg Judith

14 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Lieve vriendjes,

Inmiddels zijn we al goed gewend hier in Afrika. We hebben al een aantal inwoners van Viljoenskroon leren kennen.
Hieronder zal ik proberen om zo kort mogelijk de afgelopen 3 dagen te beschrijven.

-Vrijdag-
We hebben eerst heerlijk uitgeslapen van onze reis tot een uur of 11. Rustig aan hebben we de kamers ingedeeld en genoten van de koude douche.. Ik zit met de 4 meiden uit mijn klas op 1 kamer, en de andere 2 meiden hebben de kamer onder ons.
Toen we beneden kwamen had Lynette de hele tafel gedekt voor ons ontbijt/lunch. Van yoghurt met cruesli/muesli tot spare ribs!! We hadden zo veel keuze! Ik stond er van te kijken.
Ook werken hier lokale vrouwen, dat is wel heel bizar. Ze zorgen echt veel te goed voor ons. Een aantal voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat zij niet met ons mogen eten en ze eten met hun handen omdat ze dan respect tonen. Ook als wij net wakker zijn geworden en naar beneden gaan om te ontbijten, zorgen zij ervoor dat onze bedden weer helemaal zijn opgemaakt en dat alles schoon is. Als we na het ontbijt onze bikini aantrekken is de gehele ontbijttafel ook opgeruimd, want we mogen niet eens onze eigen borden wegzetten. Wanneer we lekker aan het zwembad zitten, blazen zij de luchtbedden voor ons op! Daar heb ik wel echt moeite mee, maar zo gaat het hier dus blijkbaar altijd.
Verder zijn we deze vrijdag even een rondje gereden met Lynette en Gerald (vriend van Lynette) door het dorpje heen. Zo hebben we kennisgemaakt met Etienne van de sportschool, en zijn we langs The Windows of Hope en de Hospice gereden. Dat zijn beide onze stageplekken voor de komende 3 maanden.
Om 7 uur was het weer tijd om lekker te gaan eten, we kregen frietjes met een lekkerbekje. Hoe Nederlands?! Tijdens het eten kwam Etienne langs om ons beter te leren kennen.
Onze eerste uitstapjes zijn al gepland, morgenavond gaan we opstap met Etienne en wat vrienden. We hebben heel de avond gelachen om de plaatselijke dans die ze hier doen, de sokkiesokkie. Over 3 weken gaan we samen met Etienne ook nog naar een waterpark.

-Zaterdag-
Ik werd wakker en het eerste wat ik dacht, vandaag krijg ik te weten wat de sokkiesokkie dans precies inhoudt. Maar eerst gingen we samen met Lynette naar een paardenwedstrijd toe. Haar kleinkinderen deden namelijk zelf ook mee met deze wedstrijd. Het was super leuk om dit een keer mee te maken, het was echt een typische western cowboy wedstrijd. 's Middags zijn we nog een paar uurtjes gaan slapen, en daarna weer rustig wat spelletjes gedaan. We hebben het alleen nog maar over de sokkiesokkie dans gehad. Etienne had over de dans gezegd: ''Lekker mannnn'' en ze genieten er erg van. Dus wij kregen er nogal rare beelden bij... Maargoed het zou bijna zover zijn. Eerst gingen we nog hele lekkere pasta voor ons gemaakt.
Om half 9 vertrokken we eindelijk om op stap te gaan, onze haartjes zaten goed en zagen er allemaal goed uit. We gingen lopen noor Bloekom Café.
We kwamen aan bij een oud vervallen kroegje met een paar tafels en 4 oude mannen die aan de bar zaten met 2 hele grote honden. Hm,,, was dit het nu..?
Uiteindelijk hebben we het nog wel heel gezellig gehad, maar de sokkiesokkie dans werd niet uitgevoerd.. Hier moeten we dus nog echt wachten tot vrijdag, helaas!
Nog wel een paar lokale drankjes gedronken, po10cy 7-up. Dat was echt super lekker, daar ga ik een flesje van mee naar huis nemen..
Rond een uur of 11 hadden we het daar wel gezien, en gingen we weer naar huis om te slapen.

-Zondag-
Laatste dagje voordat we gaan beginnen aan onze stage. We begonnen met een lekker ontbijt, ze hadden eitjes voor ons gemaakt. Ook dit was weer super lekker!
's Middags ben ik samen met Dominique in het dorpje gaan zoeken naar een winkel. We hadden nog maar een uurtje de tijd, voordat de winkels gingen sluiten. Extra handig dan natuurlijk om 4 rondjes te lopen, en te verdwalen.. Uiteindelijk hebben we wel een Spar(!!) gevonden, en hier onze boodschapjes gedaan.
Verder hebben we vandaag een hele relaxte dag gehad, we hebben nog wat cadeautjes gemaakt voor de kinderen voor morgen.
Wij zijn wel de hele dag alleen thuis, aangezien het Valentijnsdag is en daar moeten Lynette en Gerald natuurlijk ook van genieten.
We gaan strakjes weer lekker douchen en eten en vanavond weer rustig aan doen en ons voorbereiden op morgen. Want dan gaan we eindelijk kennismaken met de kindjes! En wat hebben we daar zin in!

Komende week zal ik het nog wel heel druk hebben met stage, maar ook dan probeer ik nog iets van me te laten horen. En vrijdag laat ik het sowieso weten wat de sokkiesokkie dans is!

Liefs,
Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

In februari 2016 ga ik op buitenlandse stage naar Viljoenskroon, Zuid-Afrika. Ik ga hier werken in een township waar kinderen wonen die hiv-positief zijn. Er gaan nog 6 andere meiden mee van dezelfde afdeling van het kw1c in 's-Hertogenbosch. Via deze manier wil ik jullie op de hoogte blijven houden als ik in zuid afrika ben! XXX

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 4527

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 03 Mei 2016

Viljoenskroon

Landen bezocht: