Al over de helft...! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Judith Keijsers - WaarBenJij.nu Al over de helft...! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Judith Keijsers - WaarBenJij.nu

Al over de helft...!

Blijf op de hoogte en volg Judith

27 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Lieve allemaal,

Bijna 3 weken geleden dat ik iets van me heb laten horen.. Ik zal proberen in het kort de belangrijkste dagen te beschrijven.

Nadat we op huisbezoek waren geweest, wilde we allemaal zo snel mogelijk kleertjes gaan halen. We gingen naar de pep, dat is een goedkope zeeman. Ik had hier namelijk, 1 paar schoenen, 1 jurkje, t-shirtje, 6 paar sokken, 3 paar onderbroeken, 1 broekje en 2 paar leggings gehaald voor maar €18,-!

~Zaterdag 12-3~
Lynette doet in haar vrije tijd ook bruiloften regelen, en dat had ze dit keer ook gedaan. Vandaag gaan Luan en Rene trouwen, en wij zijn gevraagd om mee te helpen op deze bruiloft. Hoe gaaf?! Een Zuid-Afrikaanse bruiloft meemaken! Anniek en ik hadden hier heel veel zin in, dus helemaal klaar gemaakt en we gingen naar de bruiloft. Het werd gehouden in de tuin van de bruid, en hier was alles voor klaargezet. Wauw, het was echt net een filmscène (zie foto's). We zijn eigenlijk als gasten behandeld hier, we mochten mee eten, kijken naar het officiële gedeelte. Echt alles was zo mooi!
's Avonds ging het bruidspaar de sokkiesokkie dansen, zo gaaf! En ik heb het gefilmd!

~Dinsdag 15-3~
Lynette en Gerald zijn vandaag voor 3 weken vertrokken op vakantie. Lynette had vrienden van haar gevraagd om op ons te passen, en met ons dingen te gaan ondernemen. Zo kwam vanavond Shaldon langs om kennis te maken. Dat was erg gezellig, en hebben al een aantal stapavonden gepland met hem.

~Donderdag 17-3~
Elke dag mogen 2 van ons tijdens stage mee met DuDu (de verpleegkundige). We gaan dan op huisbezoek bij patiënten die HIV, aids, tbc of een andere ziekte hebben.
Vandaag ging ik samen met Anniek naar de moeder van Patrick. Patrick is een jongetje dat bij ons op de hospice zit. Hij is een zeer aanwezig en af en toe heel agressief jongetje. We gingen samen met DuDu naar zijn ''huis'' toe (golfplatenhuisje). Toen we daar aankwamen, zat zijn veel te magere moeder onderuit gezakt in een stoel voor de ingang. Ze kon helemaal niks meer, maar praten lukte gelukkig wel. Afgelopen week kon ze dat namelijk niet meer. DuDu vertelde dat zij aids heeft, en tbc heeft gehad. Omdat ze vorige week zo ziek was, is ze naar de dokter geweest om nog een keer te laten testen op tbc. Ze wachtte nog steeds op uitslag.. Patrick werd een beetje gebruikt als ''slaafje''. Omdat zijn moeder niks meer kan, zorgt hij heel erg voor zijn moeder. Hij heeft ook nog een jonger en oudere zus. Zijn oudere zus heeft de zorg voor zijn jongere zusje op zich genomen. En dan te bedenken dat zijn oudere zus 16 is, patrick is 4 en zijn zusje (kananelo) is nog geen 1 jaar oud.

~Vrijdag 18-3~
's Avonds hadden we met Shaldon en Etienne afgesproken om opstap te gaan. We gingen naar Potchefstroom toe. We hebben echt een fantastische avond gehad, ENNN...
We hebben de sokkiesokkie geleerd! Gelukkig heb ik nog wel even de tijd om te oefenen, maar dat gaat helemaal goed komen. Wat een gave dans!

~Zaterdag 19-3~
Vandaag stond het waterpark op de planning. Samen met Etienne, Shaldon en Aldi gingen we ernaar toe. We gingen met een kleine auto, dus Shaldon moest 2x op en neer rijden. We kwamen aan bij een vakantiepark, eerst anders dan ik had verwacht. Er waren een aantal glijbanen en een aantal zwembaden. Heel de dag vol in de zon gelegen, dus hoe ik er na vandaag uit zie kunnen jullie ook wel raden denk ik...
De terugweg was nog een heel gedoe. Anouk, Lieke, Nine, Dominique en ik moesten in 1 auto. Dus ik had me opgeofferd om bij Lieke op schoot te zitten. De auto was zo klein, dat ik met mijn hoofd tussen de hoofdleuning van de bestuurder en het dak vast zat. Erg charmant, zo ook te zien op de foto's die ik erbij zal sturen.

~Maandag 21-3~
Wat had ik weer veel zin om naar de kindjes te gaan. Lekker gedoucht en rond half 8 ging ik samen met Dominique naar beneden om te ontbijten. Anna vroeg helemaal verbaast: ''Waarom zijn jullie nu al wakker? Ga terug je bed in!'' Dus snel kijken of we ons niet hadden vergist in de tijd, maar het was echt half 8.. Vandaag is het hier dus de dag van de mensenrechten, en dat betekent dat iedereen vrij is. Gelukkig was het super warm vandaag, dus we hebben nog lekker genoten van de zon. Soms wel lekker, zo'n extra dagje vrij!

~Dinsdag 22-3~
WAT GAAT DE TIJD SNEL, VANDAAG ZITTEN WE PRECIES OP DE HELFT VAN DEZE FANTASTISCHE REIS!

~Woensdag 23-3~
Overdag lekker weer met de kindjes geknuffeld, en 's Avonds had Shaldon gevraagd of we meegingen naar de Bloekom (plaatselijke café). Daar hadden we allemaal wel veel zin in, lekker opgemaakt en we gingen wat drinken om de week zo lekker door te breken.
Na een paar drankjes vonden Dominique, Nine, Anouk en ik het wel tijd worden om naar huis te gaan. We mochten achter in een pickup zitten. Af en toe vol gas, en dan ineens weer op de rem.. Dit kan niet goed gaan bij mij..
Toen we thuis waren, remde hij ineens wel heel erg hard. En dat was het moment dat het fout ging. Als je wilt weten hoe het eruit zag: www.youtube.nl ''Speed boat fails''. Zo zag het er dus echt uit! Nadat we een uur de slappe lach hebben gehad, begon de hoofdpijn al op te komen.

~Donderdag 24-3~
Aii,, wakker worden met hoofdpijn, en dit keer niet van de drank..
's Middags was ik thuis gebleven van stage want ik voelde me helemaal niet goed. Samen met Anna en Dominique moest ik naar de dokter, 2 pakjes met pillen meegekregen, ik had een hersenschudding...
Komende dagen maar even rustig aan gaan doen.

~Zaterdag 26-3~
Mijn hoofdpijn werd steeds minder, gelukkig! Vandaag staat er namelijk een dagje shoppen op het programma. Dat mag ik niet missen, de medicijnen maar allemaal naar binnen gewerkt, extra paracetamols meegenomen en gaan!
Een paar kleine dingetjes gekocht, en als je dan aan het einde van de dag gaat uitrekenen wat je hebt uitgegeven, word ik erg blij. Fijn dat alles hier zo goedkoop is!

Ik heb geprobeerd om het zo kort mogelijk te houden, maar samenvatten blijft niet mijn sterkste punt..
Nog steeds geniet ik hier echt van elk moment.
Ik ben inmiddels al 6,5 week gestopt met roken, en nu twijfel ik zo erg wat ik ga doen met het geld. Maar daar kom ik nog op terug! Ik ga het op een goede manier uitgeven hier voor de kindjes.

Liefs
xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

In februari 2016 ga ik op buitenlandse stage naar Viljoenskroon, Zuid-Afrika. Ik ga hier werken in een township waar kinderen wonen die hiv-positief zijn. Er gaan nog 6 andere meiden mee van dezelfde afdeling van het kw1c in 's-Hertogenbosch. Via deze manier wil ik jullie op de hoogte blijven houden als ik in zuid afrika ben! XXX

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 4512

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 03 Mei 2016

Viljoenskroon

Landen bezocht: